درب ضد سرقت

درها دارای انواع گوناگونی هستند و هر یک با توجه به کاربرد، جنس متفاوتی دارند.اما درب ضد سرقت خصوصیات مشخصی دارند که نسبت به درهای داخلی و چوبی، از امنیت و مقاومت بیشتری برخوردار هستند. برای درب ضد سرقت، معمولاً در داخل لنگه در از ورق فلزی مقاوم استفاده میشود تا نفوذ به داخل ساختمان را غیرممکن کرده و یا به تأخیر بیندازد. در ادامه سلسله مطالب "کالای برتر" در این شماره از نشریه به بررسی بازار درب ضدسرقت پرداختهایم، با این توضیح که مطالب ارائهشده نظرات تولیدکنندگان، فروشندگان و واردکنندگان و مصرفکنندگان است؛ پیام ساختمان از نظرات دیگر تولیدکنندگان، منتقدان و کارشناسان استقبال میکند.

بورس درب ضد سرقت

بورس درب ضد سرقت در خیابان رسالت و ما بین خیابان سیدخندان تا اول خیابان کرمان است. یک بازار دیگر هم در خیابان شیراز فعال است.

درهای چینی بیکیفیت

درب ضد سرقت چینی، عمدتاً اسم ضد سرقت را یدک میکشند، وزن بسیار سبک و عمر کوتاهی دارند، یراق آلات و قفل بسیار ضعیفی دارند و هیچ مشخص نیست که قفل و یراق آلات این درها تا چه مدت قابل استفاده هستند،  اطمینانی هم نیست که وقتی بیرون منزل یا محل کارتان هستید وقتی برگشتید کلید شما دررا باز کند، چشمگیر اینکه سارقین برای باز کردن این نوع در ها نیاز به زمان زیادی نخواهند داشت، تنها فاکتوری که نظر مشتریان را به نوع درها جلب میکند، فقط ظاهر وقیمت ارزان آنهاست.

رقابت چین وترکیه

فراهانی مدیرعامل شرکت "آلش نوژن" میگوید: در حال حاضر درب ضد سرقت از  چین و ترکیه وارد ایران شده که کیفیت جنس ترک آن از چین بهتر است، اما کیفیت درب ضد سرقت چین خوب نیست وقیمت ارزانتری هم دارد.

روکش این نوع درب ضد سرقت، از جنس ام دی اف (MDF) با لایه میانی Honey Comb Paper است. این نوع درب ضد سرقت چینی دارای انواع طراحی از نوع مسطح و برجسته است. لازم به ذکر است روکش ام دی اف (MDF)، تنها حکمِ نمای بیرونی را دارد و در اینگونه درب ضد سرقت چینی، یک ورق فولادی مشابه درب ضد سرقت سری "الف" کل سطح زیرین ام دی اف (MDF) را پوشانده است. ام دی اف تنها برای زیبایی بیشتر بر روی فلز روکوب میشود.

جنس خوب به اروپا میرود

فراهانی میگوید: درب ضد سرقت چینی با کیفیت بالا وارد ایران نمیشود و به کشورهای آمریکا واروپا صادر میشود.

وی درباره رویه این درها میگوید: رویه این درها هم معمولاً MDF طرح دار، ساده و برجسته است که ضخامتهای ۸ تا ۱۴ میلیمتری دارند و این روکشهایMDF به صورت رنگ یا روکشPVC قابل نصب هستند.

وی برای خرید این در ها توصیه میکند: اگر درهایی که انتخاب میکنید در معرض نور خورشید قرار دارد، یا در هوای آزاد ، حتما در  با روکش MDF رنگشده بخرید تا پس از مدتی  رنگ آن از بین نرود.

وی اصلیترین چالش را در بازارِ درب ضد سرقت ایران، خواب بودن بازار ایران میداند و میگوید: اصلیترین چالش این است که بازار خواب است و به حالت راکد درآمده.کسی باید بیاید و بازار را بیدار کند.

مزایای درب ضد سرقت

مهندس نعمتی که وارد کننده درب ضد سرقت از ترکیه است درباره مزایای استفاده از درب ضد سرقت میگوید: این درها عایق صدا و حرارت هستند. با توجه به این موضوع که این درها در برابر برش و فشار مقاومند عایق سرما، گرما و رطوبت نیز هستند. در برابر وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی همچون زلزله و آتش سوزی، مستحکمند و علاوه بر اینکه منزل شما را از ورود سارقان محافظت میکنند، به خاطر وجود پشم سنگ نسوز، "ضد حریق" هم هستند.

معیار  انتخاب درب ضد سرقت مطلوب

مهندس سپهر، مدیر عامل بازرگانی کیا درباره انواع درب ضد سرقت میگوید: درب ضد سرقت، ونوع درب ضد سرقت فلزی و درب   mdf  روکش چوبی است. همه درهای فلزی چینی هستند.روکش چوب معمولاً ترکیهای هستند. وزن در اهمیت بسیار زیادی دارد، هر چه در سنگین تر باشد، آهن بیشتری در آن به کار رفته، در واقع بافت فلزی قویتری دارد و این امتیاز بزرگی است.

یراق آلات

یراق آلات همانند قفلها هستند،  بهترین یراق آلات موجود در بازار، یرآق آلات ساخت ترکیه هستند .

روکش mdf

روکش mdf نیز نقش بسیار تعیینکنندهای دارد. بهترین روکشهای موجود در بازار ساختِ کشورِ ترکیه هستند، و برای اینکه بتوان تشخیص داد که این روکشها ترک هستند یا نه، باید نقش چوب را روی درها مشاهده کرد. هرچه این نقش طبیعیتر باشد احتمال اصل بودنش بیشتر است.

تفاوت کیفی درب ضد سرقت چین و ترکیه

اکثر درب ضد سرقت چینی واردشده به ایران حتی نسبت به پولی که خریدار پرداخت میکند از سطح کیفی خوبی بهره نبردهاند. بنابراین لزوما، نمیتوان گفت کیفیت  درب ضد سرقت چینی از درب ضد سرقت ترکیه پایینتر است. درب ضد سرقت چینی باروکش HDF معمولاً از کیفیت خوبی برخوردار هستند و نسبت به برخی از درهای ترکیه که در بازار ایران وجود دارد گران تر هم هستند.

برندهای برتر

به گفته سپهر، برند ترکیهای "تونا آهشاپ" بهترین برند در تولید درب ضد سرقت است، "الی نو" و"befo"r نیز از جمله برندهای مطرح هستند.

مهدی جدلی، مدیر عامل شرکت سهند چوبان سرو نما ،درباره برندهای خوبی که در بازار  وجود دارد میگوید: ورقها و روکشهای ترکیهای جنس وکیفیت بهتری دارند که ما از آن استفاده می کنیم.کارهای چینی وجود دارند که به دلیل کیفیت پایین سعی میکنیم از آنها استفاده نکنیم.

قیمت درب ضد سرقت

قیمت هر لنگه در معمولی از70 هزار تومان به بالاست و برای هزینه روکش در250 هزار تومان تا 400 هزار تومان اضافه میشود.

مهندس سپهر، مدیر عامل بازرگانی کیا درباره قیمت درب ضد سرقت شرکت خود میگوید: قیمت این درها از 350 هزار تومان تا دو میلیون و سیصد هزار تومان است.

وی اضافه میکند: قیمت درب ضد سرقتی که روکش ایتالیایی دارند و تنها در شرکت خود ما تولید میشوند، نیز از همه گرانتر است.

پهلوان، واردکننده درب ضد سرقت درباره قیمت این نوع درها میگوید: قیمت درب ضد سرقت چین موجود در بازار ایران که از کیفیت خوبی برخوردار باشند در حال حاضرازحدود 650 هزار تومان شروع میشوند، در صورتی که قیمت در ضد سرقت ترک وارداتی از 1,400 هزار شروعشده و درب ضد سرقت ایرانی یا همان ضد سرقتهای ترک مونتاژ ایران، شروع قیمتش از 950 هزار تومان است.